Om Marianne Engberg
Født 1937 i Danmark — Marianne Engberg blev uddannet som portrætfotograf hos Ely Foto i Hillerød i 1950erne. I 1960erne arbejdede hun som modefotograf for Vogue i London, J.F. Smith Studio i New York og som rejsereportagefotograf i Sydamerika for The Safari Magazine. I 1970erne havde hun sit eget fotostudie på Manhattan i New York. Hun begyndte at eksperimentere med hulkamera (pinhole) fotografi allerede i 1960erne, og havde sin første udstilling som kunstfotograf hos Bertha Urdang Gallery på Manhattan i 1984. Igennem 1980erne rejste Marianne Engberg verden rundt med sit pinhole kamera og udstillede fotografier fra Israel, Grønland, Kina og Skotland. I 1990erne arbejdede hun videre med hulkamera metoden og skabte med serierne “Shells & Flora” næsten abstrakte mikrofotografier med fokus på linjer og former. Fra 1991 til 2002 blev Marianne Engberg repræsenteret af Staley Wise Gallery, Manhattan, efterfølgende af John Stevenson Gallery, ligeledes Manhattan. I 1999 viste Nationalmuseet i København en stor retrospektiv udstilling af hendes værker. De seneste ti år har Marianne Engberg arbejdet med en eksperimenterede metode, hun selv har døbt ”photosynthetism”, hvorved hun fremstiller unikke fotogrammer i mørkekammeret. Senest har hendes værker været udstillet i to solo udstillinger hos Steven Harris Architects, New York (2013, 2014), i udstillingen Pinhole og Multigraph (2014) i Stensalen, København, sammen med billeder af Richard Winther, og i den store retrospektive udstilling Lys (2014) i Museumsbygningen – Banja Rathnov, København. I 2015 var Marianne Engbergs værker at se i gruppe udstillingen Det kameraløse fotografi på Fotografisk Center.
Marianne Engberg bor og arbejder i Brooklyn, New York.
Marianne Engbergs værker er blevet vist i talrige internationale solo og gruppe udstillinger, og er repræsenteret i flere anerkendte kunstsamlinger, bl.a. Brooklyn Museum, New York Public Library, Israel Museum i Jerusalem og Fogg Museum i Boston såvel som Dronning Margrethes private samling. Hendes arbejde er blevet omtalt i adskillige publikationer, bl.a. Art News, Fine Art Photography, The New York Times, The Village Voice, magasinet kunst og RUM. Den danske forfatter Pia Juuls portrætbog “ET LIV MED LYS – En bog om fotografen Marianne Engbergs liv med fotografiet” (Tiderne Skifter, 2011) skildrer Engbergs professionelle liv og værk.
Det vigtigste element i Marianne Engbergs kunstneriske virke er og har altid været lys – fra hendes kendte pinhole fotografier og enestående fotogram eksperimenter til hendes bløde, næsten gennemsigtige skulpturer, der lader lyset slippe igennem deres glatte overflade. I hendes seneste serie ELLUSION bygger hun små papirskulpturer med det ene formål at fotografere dem fra solopgang til solnedgang. Hun åbner og ændrer papirformerne og fotograferer, hvorledes lyset ændrer sig. Når hun er færdig med at fotografere skulpturerne, er de ødelagt.
Et andet centralt element i Engbergs værk er måske ikke så tydeligt at se, men er ikke desto mindre grundlæggende i hendes arbejdsmetode: Opfindsomhed. Marianne Engberg nærmer sig hver ny gruppe af værker som et videnskabeligt eksperiment. Hendes traditionelle oplæring som fotograf i 1950erne har givet hende en nuanceret forståelse af tekniske processer, lysforhold, tidsindvirkning og effekten af forskellige kemikalier og temperaturer i mørkekammeret. Ofte bruger hun måneder på at finde den perfekte løsning til at frembringe det billede, hun har sat sig for. Denne nysgerrighed og vedholdenhed – kombineret med teknisk kunnen – udgør drivkræfterne i Marianne Engbergs kunst.